Onko brändin värillä väliä?

Värit esittävät erittäin isoa osaa yrityksen visuaalisen ilmeen luomisessa sekä brändin rakentamisessa. Väreillä on meihin uskomattomiltakin tuntuvia psykologisia vaikutuksia. Eri värit vaikuttavat meihin eri tavoilla, ne saavat meidät tuntemaan erilaisia tunteita ja herättämään tietynlaisia fiiliksiä.

Kun lähdetään suunnittelemaan yritykselle tai brändille värimaailmaa, värejä ei voi valita vain oman fiiliksen ja omien lempivärien mukaan. Harkitsemattomilla värivalinnoilla voidaan lähettää vahingossa vääränlaista viestiä tavoittelemallesi kohderyhmällle. Tai vaihtoehtoisesti värimaailma voi houkutella täysin vääränlaista kohderyhmää yrityksesi asiakkaiksi.

Ennen värien valintaa olisikin hyvä tutustua hiukan väripsykologian perusteisiin ja selvitellä mitkä värit herättelevät mitäkin fiilistä. Kokosin alle yksinkertaisen värikartan, josta saa pienen pintaraapaisun väripsykologian juttuihin, mutta on loistava ohjenuora värejä valitessa.

vari psykologiaa