Millaiset ovat hyvät kotisivut?

Hektisesti muuttuvassa verkkoympäristössä ei enää riitä pelkästään se, että kotisivut näyttävät visuaalisesti kauniilta ja toimivat mobiilissa, mutta millaiset hyvät kotisivut sitten oikeasti ovat? Kotisivujen pitää palvella niille asetettuja tavoitteita, tarjota vierailijoilleen miellyttävää asiakaskokemusta, olla hakukoneystävälliset ja ennenkaikkea turvalliset. Yhtä ainoaa oikeaa reseptiä hyvien kotisivujen tekemiseen ei toki ole olemassa. Alle on kuitenkin listattu muutamia tärkeitä asioita, jotka hyvillä kotisivuilla pitäisi olla kunnossa.

Hyvä ja luotettava palvelin

Kotisivujen koko perustus on nopea, toimiva ja luotettava palvelin. Asiakkaat eivät jaksa odottaa sivujesi latautumista ja Googlekin sakottaa hakutuloksissa hitaasti latautuvista sivuista. SSL-sertifikaatti on jokaisella sivustolla itsestäänselvyys tai ainakin sen pitäisi olla. Palvelimen valintaan kannattaa oikeasti käyttää aikaa ja miettiä omille verkkosivuilleen paras vaihtoehto. Tässä kohtaa se halvin ei todellakaan ole välttämättä se paras valinta. Ei ole kivaa, jos uudet verkkosivut eivät toimikaan päin mäntyä menneen palvelinvalinnan takia. Jos tuntuu, ettei oma osaaminen eikä aika riitä, kannattaa suosiolla kääntyä ammattilaisen puoleen palvelimen valinnassa. Meidän valintamme WordPress-verkkosivujen palvelinratkaisuksi on Zonerin WP-Cloud WordPress-hosting.

Laadukas tekninen toteutus

Ammattitaitoinen tekninen toteutus on erittäin tärkeä seikka onnistuneen verkkosivuprojektin osalta. Laadukas tekninen toteutus vaikuttaa suoraan kotisivujen nopeuteen ja tietoturvaan, ja jolla varmistetaan moitteeton responsiivisuus ja tekninen hakukoneoptimointi. Myös sivuston toimintavarmuus, helppo ylläpito ja päivitettävyys ovat olennaisia seikkoja projektin osalta.

Kotisivujen tavoite ja kohderyhmä

Verkkosivuja suunnitellessa on tärkeää miettiä, mikä on verkkosivujesi tavoite ja koko sivuston syvin olemus. Miksi ylipäätään yrityksesi hankkii verkkosivut? On tavoitteenasi sitten lisätä myyntiä, kerätä sähköpostilistaa, tarjota ilmaisia maistiaisia jostain tulevasta jne. Kun yrityksesi verkkosivujen tavoite on selvillä, mietitään miten se toteutetaan omille unelma-asiakkaillesi niin, että sivusto tosiaan lunastaa sille asetetut tavoitteet.

Uskottava ja ammattimainen visuaalinen ilme

Minkälaisen ensivaikutelman haluat antaa potentiaaliselle asiakkaallesi, kun hän tulee kotisivuillesi ensimmäistä kertaa? Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran ja se määrittää sen mitä asiakas sinusta ja yrityksestäsi ajattelee. Jokainen yrittäjä varmasti haluaa näyttää ammattilaiselta potentiaalisille asiakkailleen eikä harrastelijalta. Varmista siis, että verkkosivusi näyttävät ammattimaisilta eikä kotikutoisilta ”tein itse ja säästin” -verkkosivuilta.

Kotisivujen käyttökokemus

Resepti onnistuneeseen käyttökokemukseen on sivujen tekniikan, visuaalisuuden sekä laadukkaan sisällön yhteistyötä. Käyttökokemus on onnistunut, kun nämä seikat kulkevat käsi kädessä ja tekevät sivuston käytöstä helppoa ja nopeaa sekä ohjaavat potentiaalista asiakasta tekemään sivustolla haluttuja toimenpiteitä (yhteydenotto, osto, uutiskirjeen tilaus jne.). Kotisivujen responsiivisuus, eli niiden moitteeton toiminta eri laitteilla, on toki aivan perusoletus nykyisin, koska verkkoa selataan hyvin erilaisilla laitteilla.

Yhteydenotto helposti

Voiko olla turhauttavampaa kuin verkkosivusto, jossa yhteystiedot on piilotettu niin, ettei niitä meinaa edes etsimällä löytää. Tämä karkottaa aivan varmasti potentiaaliset asiakkaat! Älä siis piilota nimeäsi ja yhteystietojasi linkkien taakse, vaan laita ne rohkeasti sivuille esille useampaan paikkaan. Madaltaaksesi yhteydenoton kynnystä entisestään varmista, että sähköposti ja puhelinnumero ovat klikattavia, jolloin asiakas voi helposti suoraan soittaa tai laittaa sinulle sähköpostia. Kotisivujen yhteydenottolomake helpottaa myös asiakasta ottamaan sinuun yhteyttä.

Hyvät kotisivut janoavat laadukasta sisältöä

Koska verkko on nykyään täynnä erilaisia verkkosivuja lähes loputtomasti, on ehdottoman tärkeää panostaa laadukkaaseen, uniikkiin ja tuoreeseen sisältöön. Sisältöä pitää aina miettiä asiakkaan näkökulmasta. Millaista sisältöä he kotisivuiltasi kaipaavat ja etsivät? Kotisivut eivät ole ikinä valmiit, vaan laadukasta sisältöä tulisi päivittää sivuille myös niiden julkaisun jälkeen. Oivallinen esimerkki tästä on yritysblogi – yritysblogissa voit jakaa asiakkaille vaikka ilmaisia vinkkejä ja näin kerrot myös samalla omasta ammattitaidostasi. Kirsikkana sisältökakun päällä on Google, joka sitten tykkää, kun laadukasta omaa sisältöä on paljon ja sitä myös päivitetään – tuore, uniikki ja laadukas sisältö on hakukoneoptimoinnin lähtökohta.

Katso miten me Aaltowarella toteutamme asiakkaillemme hyvät kotisivut ja pyydä tarjous uusista sivuista tai nykyisten sivujen päivittämisestä.