Verkkosivujen sisällön hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa erilaisia verkkosivuille tehtäviä toimenpiteitä, joiden tarkoitus on parantaa koko verkkosivuston tai yksittäisten sivujen näkyvyyttä hakukoneiden hakutuloksissa. Käytännössä totuus hakukoneiden käytössä on se, että Google on synonyymi hakukoneelle ja sitä lähes kaikki asiakkaasi käyttävät, vaikka käytettävissä on toki muitakin hakukoneita. Tässä koko ajan kiihtyvässä ns. orgaanisen näkyvyyden kilpailussa yrityksesi pitää näkyä Googlen orgaanisten eli ei-maksettujen hakutulosten kärkipäässä, koska muuten kaupat jäävät sitä kautta toteutumatta.

Content is King -sanonta pätee eikä suotta. Tärkeintä verkkosivujen sisällön hakukoneoptimoinnissa on uniikki, laadukas, päivittyvä ja riittävä sisältö. Kaukana ovat siis ne ajat, jolloin verkkosivuilla käytettiin meta keywords -listaa (joita tulee edelleen vastaan yllättävän monella sivulla), mutta joilla ei ole minkäänlaista käyttöä ollut enää aikoihin. Sisällön hakukoneoptimoinnille ei ole olemassa mitään oikotietä onneen, vaan se vaatii työtä.  Google rankaisee vilunkitoimista, jolloin voit olla varma ettei sivusi näy orgaanisissa hakutuloksissa kovin hyvillä sijoilla. Eli ei kannata sortua mihinkään ns. black hat -temppuihin. Miten homma sitten kannattaa hoitaa, että siitä olisi mahdollisimman suuri hyöty sinulle itsellesi? Kokosimme tähän alle muutamia tärkeitä seikkoja, joilla voit parantaa omien verkkosivujesi orgaanista hakukonenäkyvyyttä.

Hakukoneoptimointi työpöytä

Avainsanat

Ensimmäiseksi sinun tulee tehdä avainsanatutkimus eli selvittää ne avainsanat, joilla asiakkaasi etsivät verkosta tuotettasi tai palveluasi ja kuinka paljon niillä sanoilla tehdään hakuja. Avainsanat ovat sisältö-optimoinnin koko perusta. Avainsanatutkimuksen tekemiseen ja hakuvolyymien tutkimiseen löytyy erilaisia työkaluja, niin maksullisia kuin maksuttomiakin. Tässä pari potentiaalista linkkiä: https://neilpatel.com/ sekä https://kwfinder.com/.

Kuvakaappaus Neil Patel verkkosivuista
Kuvakaappaus https://neilpatel.com/

Ilmaiseksi avainsanatutkimusta voi tehdä myös Googlen omalla hakusanatyökalulla tai menemällä Googleen ja kirjoittamalla siihen alun hakusanasta, jolloin Google itse ehdottaa lihavoituna sinulle haetuimpia hakusanoja.

Avainsanatutkimusta tehdessäsi kannattaa muistaa ja suosia myös Long tail -hakulausekkeita. Näitä kannattaa hyödyntää mikäli alasi on erittäin kilpailtu ja tuntuu ettei normaaleilla hakusanoilla ole mitään asiaa orgaanisten hakutulosten kärkipäähän.

Sivun otsikko on tärkeä

Sivun otsikko on todella tärkeä hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Sivun otsikkoon tulee sijoittaa oma hakusanasi. Otsikon pituuden olisi hyvä olla alle 56 merkkiä, jotta se näkyy hakutuloksissa kokonaisuudessaan. Tarkista myös, että ns. meta description on kunnossa, koska Google todennäköisesti näyttää sen hakutuloksissa, jos se vastaa tekstin sisältöä ja varsinkin sisällön alkuosan tekstiä. Tämä ei varsinaisesti vaikuta suoraan hakukonenäkyvyyteen, mutta klikkausmääriin kylläkin – eli kirjoita houkutteleva kiinnostusta herättävä meta description. Ota tässä myös huomioon pituusrajoitukset ettei tekstisi katkea keskeltä lausetta.

Kiinnostava, tuore ja riittävä sisältö

Kun sinulla on selvät sävelet avainsanojesi ja hakulausekkeidesi suhteen, on aika miettiä miten niistä saadaan luotua asiakkaitasi kiinnostavaa sisältöä, joka on samalla hakukoneoptimoitua. Verkkosivujesi sisältö on tarkoitettu kuitenkin ensisijaisesti potentiaalisille asiakkaillesi, ei hakukoneille. Tee verkkosivujesi tekstisisällöstä helppolukuista, asiakkaasi näkökulmasta kiinnostavaa tekstiä, joissa käytät avainsanoja. Älä sorru verkkosivuillasi kehumaan pelkästään omaa yritystäsi, voit olla aivan varma ettei se kiinnosta potentiaalista asiakasta. Asiakasta kiinnostaa se, mitä hän hyötyy ostaessasi tuotteita tai palveluitasi.

Mikä on sitten se avainsanojen ihanteellinen määrä tekstissä? Tarkkoja lukumääriä on mahdotonta antaa, mutta arvioiden mukaan tärkeimmän hakusanan tulisi esiintyä tekstissä 2-3% vastaavan määrän verran sisällön kokonaissanamäärästä laskettuna. Useita long tail -hakulausekkeita apuna käytettäessä, niidenkin pitäisi jokaisen esiintyä tekstissä muutaman kerran. Prosentuaalisesti määrät eivät välttämättä vaikuta suurilta, mutta kyllähän hakusanoja on siis tekstissä toistettava, kunhan muistaa jo yllä mainitun asian eli tee sisältöä asiakkaillesi äläkä hakukoneille. Asiakas on se, joka palkkasi maksaa, ei Google.

Google arvostaa tuoretta sisältöä eli verkkosivujesi sisältöä pitää päivittää. Se on erittäin tärkeää, eikä pelkästään Googlen kannalta, vaan myös oman uskottavuutesi kannalta. Vai mitä se kertoo sinusta yrittäjänä, jos omia verkkosivujasi on päivitetty viimeksi juhannuksena 2017? Mitä uudempaa tekstiä, sitä parempi ihan kaikkien kannalta. Kannattaa siis päivittää verkkosivujen tekstejä tasaisin väliajoin. Tässäkin erittäin potentiaalinen vaihtoehto on aloittaa yritysblogin kirjoittaminen.

Laatiessasi tekstisisältöä verkkosivuillesi on tärkeää muistaa myös, että sisältöä on riittävästi. Tutkimusten valossa Google ei välttämättä rankkaa sivuasi kovin korkealle mikäli siellä ei ole tarpeeksi tekstiä. Mikä sitten on se oikea määrä tekstiä? Se ei todellakaan ole kiveen hakattu sanojen lukumäärä, mutta joidenkin tutkimusten valossa ihanteellinen sanamäärä voisi olla 1200-2000 sanaa/sivu. Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Tässä kohtaa on kuitenkin hyvä muistaa, että tekstiä on aivan turha väkisin venyttää, koska hakukoneoptimoinnin kannalta sisällön tulee olla myös laadukasta. Aiheesta kuin aiheesta saa varmasti riittävästi sisältöä tuotettua, kun syventyy aiheeseen hieman pintaa syvemmälle. Kun puhutaan riittävästä tekstin sisällöstä, kannattaa muistaa myös samalla käyttäjäkokemus. Tietoa pitää jakaa asiakkaan ja hakukoneoptimoinnin näkökulmasta, mutta se pitää muistaa myös jäsennellä käyttäjän kannalta ja miettiä käyttäjäkokemuksen kannalta paras ratkaisu.

Laaditpa verkkosivuillesi kuinka paljon sisältöä tahansa muista aina, että kirjoitat yhdellä sivulla vain yhdestä aiheesta tai artikkelissasi käsittelet yhtä aihetta. Jos alat sekoittamaan puuroja ja vellejä kirjoituksissasi ja hypit aiheesta toiseen, totaalinen seo- ja käyttökokemuskatastrofi on valmis!

hakukoneoptimoinnin tulokset
Ensimmäisen punaisen pystyviivan kohdalla hakukoneoptimoitiin verkkoivujen otsikoita. Toisen punaisen viivan kohdalla aloitettiin itse tekstisisältöjen hakukoneoptimointi.

Otsikot

Hakukoneoptimoinnin kannalta erityisen tärkeitä ovat tekstin otsikot ja niihin kannattaa kiinnittää sisällöntuotannossa erityistä huomiota. Optimoinnin kannalta ihanteellisinta olisi sijoittaa 1-2 tärkeää avainsanaasi H1 tai H2 -otsikkoon. Ja vielä erityistä huomiota kannattaa kiinnittää H1 -otsikkoon eli pääotsikkoon, jonne avainsanasi pitää sijoittaa. Pääotsikon eli H1 -otsikon jälkeen laita alaotsikot semanttisesti oikein eli H2, H3 jne.

Tekstikappaleet

Mikään ei ole kauheampaa lukea kuin tekstiä, joka jatkuu yhtenä pötkönä. Älä unohda sisältöä kirjoittaessasi tekstin jäsentelyä. Kirjoita yhdessä kappaleessa vain yhdestä aiheesta ja pidä kappaleet tarpeeksi lyhyinä. Tämä teksti toimikoon esimerkkinä siitä, jos et saanut muuten ajatuksesta kiinni. Käytä kappaleissa hakusanojasi, mutta muista pitää järki mukana. Ei niin, että jokaiseen lauseeseen on upotettu avainsanasi. Google nimittäin saattaa rankaista myös siitä, jos hakusanoja on syötetty sisältöön aivan liian paljon.

Linkit

Laita verkkosivujesi sisäiset linkitykset kuntoon, koska siitä on hyötyä hakukoneoptimoinnissa. Linkitä artikkeleistasi aiheeseen liittyviin toisiin artikkeleihin tai muuhun aiheeseen liittyvään sivuun. Verkkosivuilla olisi hyvä olla vähintään 2-3 sisäistä linkkiä. Voit käyttää myös omaa avainsanaasi linkkitekstinä. Sisäisistä linkeistä on hyötyä hakukoneoptimoinnissa.

Media

Google tykkää, kun sisältönä on muutakin kuin pelkkää tekstiä. Lisää siis myös aiheeseen liittyviä kuvia sekä videoita, mutta älä unohda niiden hakukoneoptimointia! Kuvien alt-kuvauksessa sekä tiedostonimessä tulisi olla avainsanasi käytössä. Äläkä unohda pakata kuvia! Liian suuret kuvat hidastavat sivujesi latausnopeutta, mikä taas vaikuttaa suoraan sivujesi orgaaniseen näkyvyyteen. Upotetut videot ovat varsin hyvä lisä sivuillesi, koska niiden parissa kävijä viettää todennäköisesti enemmän aikaa siellä kuin pelkkä tekstin lukija. Google taas mieltää tämän relevanttina sisältönä ja rankkaa sivujasi paremmin.

Älä kopioi!

Älä kopioi tekstejä! Älä omilta sivuiltasi, äläkä muiden sivuilta. Jokaisen blogiartikkelin, julkaisun tai sivun tulisi keskittyä yhden jutun ympärille eikä niin, että kopiot yhden sivun tekstit muillekin sivuille. Tai vaihtoehtoisesti copy pastaat tekstejä kilpailijoiden sivuilta, ei ei ja vielä kerran ei. Vaikka tekstin tuottaminen saattaa välillä tuntua hankalalta, olet itse kuitenkin asiantuntija siinä mitä teet ja tämän asiantuntemuksen kun saat puettua asiakkaitasi kiinnostavaksi sisällöksi, menestyt aivan varmasti ilman toisten kopiointia. Ja mikäli et itse pysty tuottamaan sisältöä, palkkaa ammattilainen tekemään se puolestasi – se on investointi yritykseesi.

Hakukoneoptimointi on tärkeää

Toivottavasti teksti herätteli ajatuksia omien verkkosivujesi hakukonenäkyvyyden parantamisesta. Verkkosivujen hakukoneoptimointi on tänä päivänä erittäin tärkeää. Vaikka hakukoneoptimointi on prosessi, joka ei valmistu yhdessä yössä, kantaa sen hedelmää erittäin pitkälle. Me Aaltowarella suunittelemme ja toteutamme hakukoneoptimoituja verkkosivuja – palveluistamme löydät lisää tietoa täältä. Kannattaa käydä myös lukaisemassa blogikirjoituksemme aiheesta: millaiset on hyvät kotisivut?

Me painimme päivittäin hakukoneoptimoinnin salojen kanssa, joten jos haluat antaa ohjat ammattilaisille, ota meihin yhteyttä!