Vinkkejä verkkosivujen suunnitteluun

Verkkosivujen tavoite suunnittelun lähtökohtana

Verkkosivujen suunnittelu kannattaa aloittaa verkkosivujen tavoitteista. Älä hanki verkkosivuja vain sen takia, koska kaikki muutkin ovat verkossa. Verkkosivuille pitää asettaa selkeät konkreettiset tavoitteet, jotta verkkosivut voidaan suunnitella palvelemaan asiakkaita juuri halutulla tavalla ja lunastamaan asetetut tavoitteet. Katso myös artikkelimme: Millaiset ovat hyvät kotisivut?

Tavoitteenasi voi olla vaikka:

  • Ihmisten kouluttaminen 
  • Esiintyminen jonkin tietyn aiheen asiantuntijana
  • Myydä lisää tuotteita, palveluita, asiantuntijuutta
  • Uuden tuotteen tai palvelun lanseeraus
kirjoituskone

Käyttöliittymäsuunnittelu

Verkkosivujen käyttöliittymäsuunnittelu on tärkeä osa onnistunutta verkkosivujen suunnitteluprosessia. Mitä hyötyä on tehdä verkkosivut, joilla halutaan esimerkiksi lisää yhteydenottoja, mutta yhteydenotto on tehty niin hankalaksi ettei potentiaalista asiakasta kiinnosta lähteä yhteystietojasi verkkosivuiltasi etsimään? Tai mitä hyötyä on verkkokaupasta, josta ostamista ei ole tehty asiakkaalle tarpeeksi helpoksi? Verkkosivuilla vierailevaa asiakasta tulee ohjata verkkosivuilla oikeaan suuntaan ja lopuksi toteuttamaan haluttu toimenpide – oli se sitten tuo yhteydenotto tai ostos verkkokaupasta. Visuaalisesti näyttävistä sivuista ei ole mitään hyötyä, jos käyttöliittymäsuunnittelu jää kokonaan pois pelistä. Verkkosivut saattavat tällöin kyllä näyttää viimeisen päälle hienoilta, mutta on eri asia osaako asiakas toteuttaa sivuilla halutun toimenpiteen.

Visuaalinen ilme

Painotan aina, että ensivaikutelman voi tehdä vain kerran eli tee se onnistuneesti! Verkkosivujen visuaalisen ilmeen suunnittelussa kannattaa pitää taas mielessä se oma asiakkaasi ja mikä heitä miellyttää. Vaikka oma lempiväripalettisi loistaisi kaikissa neonväreissä, verkkosivuille ei kannata lätkäistä omaa lempiväripalettiasi. Verkkosivujen visuaalinen ilme tulisi kulkea käsi kädessä myös oman brändisi värien kanssa. Näin pidät yhtenäisen linjan ja asiakkaiden on helpompi tunnistaa sinut olipa kyseessä käyntikorttisi tai verkkosivut. Jos haluat opiskella lisää väreistä lue artikkelimme: Onko brändin värillä väliä? Koska tässä tapauksessa värillä todellakin on väliä!

Tekninen toteutus

Verkkosivujen tekninen toteutus vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen, käytettävyyteen, päivitettävyyteen sekä verkkosivujen turvallisuuteen. Maailma muuttuu ympärillämme koko ajan ja yritysten toiminta sen mukana. Siksi olisi tärkeää, että myös yrityksesi verkkosivut muuntuvat yrityksesi mukana. Ei ole mitään järkeä maksaa isoa summaa uusista verkkosivuista, joita ei pystytä tulevaisuudessa kasvattamaan yrityksen toiminnan mukana ja koko homma joudutaan taas aloittamaan alusta. On paljon järkevämpi valinta tehdä jo ensimmäisellä kierroksella verkkosivut, joita pystytään muokkaamaan tulevaisuudessa erilaisiin tarpeisiin ja tavoitteisiin. 

Oikeanlaisella teknisellä toteutuksella verkkosivut ovat turvalliset, helposti päivitettävät, käytettävyydeltään huippuluokkaa ja yhdessä oikein toteutetun sisällön hakukoneoptimoinnin kanssa näkyvät ne myös hakukoneissa. 

Mielenkiintoinen sisältö

Mitä haluat sivuillasi sanoa ja kenelle? Millainen on oma unelma-asiakkaasi? Verkkosivujakaan ei voi suunnitella periaatteella : “Noh, nämähän on tarkoitettu kaikille!” Ei, kaikkea ei ole tarkoitettu kaikille, ei edes verkkosivuja. Verkkosivujen sisältö tulee miettiä oman unelma-asiakkaasi näkökulmasta. Mikä heitä kiinnostaa ja mitä he haluavat? Verkkosivuilla ei pidä selittää vain itsestään, niin kivaa kuin se olisikin. Se tuskin herättää suurta kiinnostusta kohderyhmässäsi. Astu unelma-asiakkaasi housuihin ja mieti millainen sisältö puhuttelee juuri heitä. Näin saat verkkosivusi oikeasti puhuttelemaan tavoittelemaasi kohderyhmää.

Verkkosivujen käyttö mobiililaitteella

Palveluiden tuotteistus

Tuotteista palvelusi niin, että se on asiakkaallesi mahdollisimman helppo ymmärtää ja ostaa. Mieti pystyisitkö pilkkomaan monipuolisia palvelukokonaisuuksia pienimmiksi ja selkeämmiksi osiksi. Tee jokaiselle tuotteelle ja palvelulle oma sivunsa, jossa kerrot niistä. Kerro selkeästi mitä asiakas saa ja mihin hintaan. Tämä edesauttaa ostopäätöksen tekoa.

Hakukoneoptimointi

Kunnollinen sisällön hakukoneoptimointi verkkosivuille on aivan elintärkeää orgaanisen näkyvyyden kannalta. Verkkosivuille sisältöä tehdessä kannattaa selvittää, millä hakusanoilla yritystäsi ja palveluitasi haetaan. Näitä sanoja kannattaa käyttää valikoissa, sisällössä, otsikoissa… Tässäkin kannattaa muistaa, että liika on liikaa. Eli käytä maalaisjärkeä sisällön tuottamisessa. Jos kirjoitat peräjälkeen hakusanojasi verkkosivuillesi se ei yksinkertaisesti toimi eikä ole oikotie onneen. Google saattaa jopa rangaista ja tiputtaa sivujesi näkyvyyttä eikä kukaan asiakkaistasi varsinkaan halua lukea sellaista tekstiä. Lue meidän vinkkimme verkkosivujen sisällön hakukoneoptimointiin.

Blogit ovat tässäkin kohtaa oivallinen vaihtoehto parantaa omien sivujesi orgaanista näkyvyyttä hakutuloksissa. Blogiteksteissä hakusanasi toistuvat luonnollisesti monta kertaa eikä teksti näytä siltä kuin se olisi väkisin väännetty. Tämän lisäksi saat tuotua asiakkaillesi esiin omaa asiantuntijuuttasi asiassa sekä jaettua blogin kautta ilmaisia vinkkejä asiakkaillesi.

Yhteenveto verkkosivujen suunnittelusta

Verkkosivujen suunnittelussa on monta rautaa tulessa ja iso kasa asioita, joita pitää ottaa huomioon, jotta verkkosivut ovat varmasti toimivat ja täyttävät niille asetetut tavoitteet – nyt ja tulevaisuudessa. Kaikki lähtee liikkeelle verkkosivujen tavoitteista. Ei kaikkea kaikille. Tämän jälkeen tämä kokonaisuus paketoidaan potentiaalisille asiakkaillesi mahdollisimman houkuttelevaan ja myyvimpään muotoon. Unohtamatta hakukonelöydettävyyttä, päivitettävyyttä sekä verkkosivujen turvallisuutta.

Vastaavatko oman yrityksesi verkkosivut tämän hetkisiä tarpeitasi vai olisiko aika päivittää verkkosivut ajan tasalle? Käy tutustumassa miten me toteutamme WordPress-verkkosivut tai laita meille viestiä tulemaan niin jutellaan lisää!